Chestii livrești

Vrei să susții un autor? Dă bani pe cartea lui!

cum-am-ajuns-sa-lucrez-in-pr-1

Un adevăr: se publică pe banda rulantă

Nu cred că există cărți bune și cărți proasteExistă cărți care se adresează diferitelor tipuri de public. Există oameni care citesc cărți grele și oameni care citesc cărți ușoare. Nici eu nu am disponibilitatea să cred în toți autorii. Sunt cărți pe care nu le-aș citi și pe care nu vreau să dau banii. Dar oamenii care citesc acele cărți pe care eu nu mi le doresc nu sunt proști. Prefer să te văd citind o carte pe care altul o consideră proastă decât să nu citești deloc.

”Ce mi-aș dori să-ți citesc cartea… îmi poți oferi un exemplar gratuit?”

Au trecut vremurile în care autorii erau niște oameni la care ajungeai greu. Cândva, numeai noroc să primești un autograf în timpul unei lansări. Astăzi, autorii sunt prietenii tăi din lista de facebook, sunt oamenii cărora le poți comenta pozele de profil, le poți da like-uri și le poți trimite mesaje. Sunt oamenii cărora le poți spune ”Ce mi-aș dori să-ți citesc cartea… îmi poți oferi un exemplar gratuit?”

Cărțile oferite în schimbul recenziilor

Am dat și eu exemplare ale cărții mele unor bloggeri. De ce? Pentru că voiam promovare. Am dat și rudelor, deși la început mi-am spus că n-o voi face. Am dat și prietenilor, că parcă așa se cade. Dar mereu am avut o nemulțumire, cu toate că am dăruit cărțile acelea din inimă: de ce nu a considerat omul respectiv că o carte merită 30 de lei?

Mi se pare ok să dai un număr de exemplare pentru recenzii. Am postat chiar un anunț la un moment dat. Era o carte nouă, oamenii habar n-aveau despre ea, era normal să nu știe dacă o vor sau nu. Nu se găsea în librării, nu era ”răsfoibilă” într-un format electronic.

Am și primit cărți pentru recenzii. Uneori ca un dar din partea autorilor, alteori le-am cerut la apariție și le-am primit. Dar mai bine de jumătate din cărțile autorilor români din bibliotecă sunt cumpărate. Și n-am cerut niciodată unui autor toate cărțile pe care le-a lansat, ci una. Iar dacă mi-au plăcut și celelalte, le-am cumpărat.

Cumpără-i cartea!

Pentru tine e o investiție de 20, 30 sau 40 de lei. Pentru autor este un ”mulțumesc”. Nu-i vorba de bani. Unii primesc un procent prea mic de la editură. Nici cei care au publicat la o tipografie nu se vor îmbogăți peste noapte din câteva zeci de cărți vândute. Serios, stai liniștit! În România nu se trăiește din scris.

Cumpără-i cartea! Indiferent dacă îți este prieten, rudă sau doar îl urmărești pe facebook și ți se pare că merită like. În cartea aceea este sufletul omului respectiv și nu doar atât. Pentru cartea aceea a muncit, și-a făcut griji sau poate a întâmpinat dificultăți. Tiparul, distribuția, corectura, coperta… chestiile astea costă. Timpul omului care a scris o carte costă încă și mai mult.

O carte nu este prea scumpă. Ești tu cel care consideră că nu merită, că îl cunoști, că îi poți zice să-ți dea un exemplar gratis, că scrii despre el, că-i faci o poză, că-i dai de două ori mai multe like-uri la postări. Dar nu despre asta e vorba. Fă un efort! Cât înseamnă 30 de lei? 1 leu pe zi, timp de o lună? 50 de bani timp de două luni?

Îți dorești cartea? Cumpăr-o! Și apoi scrie despre ea, fă-i o poză, dă-i autorului de două ori mai multe like-uri la postări. Abia atunci îți vei arăta aprecierea. 

 

11 thoughts on “Vrei să susții un autor? Dă bani pe cartea lui!

  1. Îți înțeleg punctul de vedere și îl accept și sunt de acord cu el. Eu sunt genul de cititor care citește orice gen, dar care din păcate..nu are foarte multe finanțe pentru a cumpăra toate cărțile pe care și le dorește. Dar și-ar dori să poată cumpăra tot ce-și dorește în materie de lectură. Sunt genul de cititor care visează că într-o bună zi nu va mai sta pe gânduri atunci când vede o carte pe care dorește să o citească și să o aibă în bibliotecă.

    Sunt cititorul și omul care știe și crede că orice muncă, un volum mare de muncă trebuie răsplătit, că scrierea unei cărți înseamnă timp, muncă, nopți nedormite – și da, un autor trebuie răsplătit!!! Ca oricare pentru că timpul costa bani și nu trăim cu aer!

    Recunosc: eu primesc deseori cărți de la autori – autorii sunt prietenii mei, primesc multe cărți și uneori mă simt rușinată. De ce? Pentru că nu am făcut nimic să le merit, iar o recenzie și mulțumirile mi se par prea puțin ca să fie considerate o răsplată.

    Le primesc și mă simt cu o obligație morală să le citesc și să le scriu recenzia. Mă simt datoare moral să scriu o recenzie complexă, nu doar o părere de zece rânduri. Din acest motiv..recenziile ce-mi poartă semnătura au cel puțin o pagină jumătate.

    De aceea cumpăr eu cărți – nu atât de multe pe cât aș vrea, dar cumpăr multe cărți și cumpăr multe cărți scrise de prietenii mei autori, căci merită să fie citiți, cunoscuți și promovați.

    Like

    1. Așa cum am spus, înțeleg ca autorul să dăruiască cărți pentru promovare. Articolul nu este despre oamenii care oferă o recenzie în schimb, ci mai degrabă despre cei care au impresia că o carte este gratuită, că nu este muncă în spatele ei și o cer ca atare, fără să întrebe care este costul, dacă autorul respectiv vrea să o ofere etc.

      Liked by 1 person

  2. Ai dreptate aici. Eu cumpăr cărți, și mai ieftine și mai scumpe. Nu -i vorba de bani. Dacă îmi plac, fac un efort. Ori le primesc cadou de la prieteni. Și asta înseamnă că tot cumpărate au fost, că nu am prieteni scriitori.
    Printr-un asemenea gest, se bucură și omul, și iți bucuri și tu sufletul că ai făcut un lucru bun, dar și că ți-ai îmbogățit lista de lecturi.
    Mă bucur că susții o asemenea mișcare și mai ales că îndemni la asta.
    O seară frumoasă! 💜

    Like

    1. Îți mulțumesc frumos pentru comentariu! Susțin acest lucru pentru că sunt autoare, dar și pentru că am prieteni care au scris cărți. Susțin și pentru că mi se pare trist că oamenii au impresia că o carte nu înseamnă nimic pentru autorul ei, că o poate dărui sau împrumuta, că nu merită să dea banii pe ea.

      Like

  3. Orice carte merita se se dea banii pe ea doar ca nu intotdeauna se reuseste…..aici in Spania de ex sint cartile cele mai noi in jur de 20 de euro si sotul nu e de acord sa cumpar cit timp n-am servici asa ca…..rabd……daca vad oferte indraznesc……..o seara minunata va doresc!!!!

    Like

    1. Chiar citisem un articol al unui blogger (pasionat de zona de sf, de fapt, dar e mai puțin relevant) care făcea un calcul raportat la câte apariții au editurile și cum, adunând fiecare preț în parte, sari lejer de 400 de lei pe lună, buget pe care cineva cu venit mediu nu îl poate da pe cărți. În orice caz, articolul de mai sus este mai degrabă despre oamenii care au impresia că autorii români (în special cei care abia au debutat) le sunt datori să le dăruiască cărțile publicate doar pentru că ei, ca cititori, le fac onoarea de a vrea să le citească. Iar asta nu mi se pare deloc corect. O zi minunată îți doresc!

      Like

Spune-ți părerea

