La pas prin București & Evenimente · Studenție & Carieră · Viața în București

3 lucruri pe care le-am învățat de la Jacqui Banaszynski

cum-am-ajuns-sa-lucrez-in-pr-3

Jacqui Banaszynski este cunoscută, în primul rând, pentru Premiul Pulitzer obținut în anul 1988. Este profesor la Missouri School of Journalism  și jurnalist cu zeci de ani experiență.

Pe 19 octombrie, Jacqui Banaszynski a discutat cu studenții la Jurnalism despre nevoia de a spune povești și jurnalism narativ, subiecte care mă pasionează după cum v-am povestit și în articolul despre cursul fain pe care îl voi face anul acesta. Dar, spre deosebire de Jacqui care a spus o poveste în această seară în fața studenților, eu vreau să marchez doar trei lucruri importante: ceva care m-a impresionat, o vorbă care mi-a rămas în minte și un sfat pe care vreau să-l pun în aplicare. Nu mi-am luat special notițe în timpul conferinței pentru că vreau să vă vorbesc despre cum am perceput eu această întâlnire, nu să scriu un comunicat de presă post-eveniment.

Ceva ce m-a impresionat: aceeași informație poate fi o poveste sau o știre

Depinde de tine cum dorești să o relatezi. Exemplul pe care l-a dat Jacqui a fost povestea lui Dr. Seuss Are you my mother?  Dacă aveți timp, vă las link către poveste (e o lectură citită de o fetiță de 5 ani). După ce am ascultat povestea (am căzut cu toții de comun acord că este una captivantă și amuzantă), Jacqui ne-a arătat o știre scrisă după povestea respectivă care suna incredibil de sec și, pe care, probabil că n-aș fi terminat-o de citit dacă o găseam pe un site de știri. Concluzia? Până și o banală știre poate fi o poveste și, spre deosebire de știrile pe care nu le citim cu toții, poveștile își fac întotdeauna loc în inimile noastre.

O vorbă care mi-a rămas în minte

Ca să contextualizez puțin fraza care mi-a rămas în minte, vă voi spune că Jacqui a fost extrem de dezinvoltă și a folosit genul acela de limbaj pe care, dacă l-ar folosi toți profesorii din școli și universități, studenții nu i-ar mai percepe ca pe niște ciudați cu așteptări exagerate. Mie una îmi plac profesorii care fac cursul interactiv vorbind despre experiențele lor și fiind deschiși la întrebări din partea studenților. Sunt convinsă că mare parte dintre profesorii cu care am luat contact au povești extraordinare, doar că nu le-au spus. Și, serios, materia o găsești în bibliografie; ocazia de a discuta cu un om care s-a afirmat în domeniul în care vrei să faci carieră o ai destul de rar. Deci, Jacqui a spus următorul lucru (îmi asum faptul că nu citez exact, după cum am spus, nu am luat notițe):

Nimeni nu te poate învăța cum să scrii. Singura cale prin care poți învăța este: să scrii, să scrii, să scrii. Uneori chiar și lucruri de rahat. 

Un sfat pe care vreau să-l pun în aplicare

Nu vreau să fac o carieră în jurnalism pentru că am ajuns la concluzia că nu mi se potrivește, însă voi avea mereu o pasiune pentru a scrie povești, fie ele adevărate sau nu. Atunci când a fost vorba de teme pentru facultate, m-am lovit de faptul că, oamenii cărora încercam să le adresez întrebări îmi răspundeau prea pe scurt și, când ajungeam să transcriu ceea ce înregistrasem, aveam prea puține informații. Jacqui mi-a atras atenția asupra unui fapt pe care, deși poate că îl conștientizam la modul teoretic, nu l-am luat niciodată în considerare: oamenii nu sunt povestitori înnăscuți. Se consideră adesea neinteresanți. Tu, ca povestitor (am scris special povestitor și nu jurnalist) trebuie să-i convingi să-și spună povestea. Pentru fiecare întrebare pusă, mai pune alte cinci.

2 thoughts on “3 lucruri pe care le-am învățat de la Jacqui Banaszynski

Spune-ți părerea

