Chestii livrești

Cele mai bune 10 cărți citite în 2016

unblogdeidei-4

2016 a fost, pentru mine, nu atât un an al lecturilor, cât un an al schimbărilor. Nu am citit atât cât mi-am propus, deși am scăzut ștachetă cu zece cărți față de anul precedent. Însă, mi-am publicat primul roman (Cronica unei despărțiri) și, în plus, mi-am găsit un job bookaholic (la Bookletta) de care sunt tare mândră și cred că asta compensează cumva numărul mai mic de cărți citite. Am reușit să citesc 70 de cărți din targetul de 80 pe care îl setasem la începutul anului.

*

*

Pe scurt, retrospectiva anului ar arăta cam așa:

70 de cărți citite

aproximativ 17.000 de pagini

18 cărți apărute în 2016

25 de cărți scrise de autori români contemporani

59 cărți ficțiune / 10 cărți non-ficțiune

*

*

Cele mai bune 10 cărți citite în 2016 sunt, însă…

*

*

Locul 10: Jojo Moyes – Înainte să te cunosc. În ceea ce privește romanul lui Jojo Moyes, mă las complet devorată de emoții atunci când iau decizia să-l includ în acest top. Am descoperit în paginile cărții o minunată poveste de dragoste care va rămâne mult timp alături de mine. Mai multe despre carte am scris, însă, aici.

Locul 9: W. Somerset Maugham – Vălul pictat. Mai întâi a fost filmul (The painted veil), care mi-a plăcut foarte mult. Am cumpărat romanul la câteva zile pentru că voiam să-l citesc la un moment dat, însă amintirea filmului era atât de proaspătă, încât l-am început imediat ce l-am avut în mână. Spun cu mâna pe inimă că ecranizarea este una dintre cele mai reușite pe care le-am văzut, însă romanul nu se lasă mai prejos, și firește, declarație de bookaholic înfocat: întrece cu mult filmul.

Locul 8: Simona Popescu – Exuvii. E ciudat cum o carte citită în primele zile ale lui ianuarie 2016 s-a agățat atât de puternic de mine încât mi-a cerut să o includ în topul celor mai bune cărți citite. A fost o surpriză plăcută și o întâlnire cu o autoare contemporană care m-a bucurat sincer. Mai multe despre Exuvii, am scris, însă, aici.

Locul 7: Julian Barnes – Sentimentul unui sfârșit. La început, am făcut cunoștință cu proza scurtă a lui Barnes și am ghicit că romanele vor fi pe placul meu. Sentimentul unui sfârșit m-a cucerit prin tematica abordată și construcția prozei, iar locul acestei cărți în top nu este întâmplător: Barnes a ajuns și în topul autorilor mei preferați o dată cu această carte.

Locul 6: Octavian Paler – Autoportret într-o oglindă spartă. Paler se număra deja printre autorii mei preferați și am intuit că voi merge la sigur alegând să citesc această carte. Prea multe de zis nu sunt. Nu-i o carte despre care să scrii sau să vorbești, ci o carte pe care o simți.

Locul 5: Lisa Genova – Altfel… și totuși Alice. Ca și în cazul cărții Vălul pictat, am văzut mai înainte filmul. Probabil una dintre cele mai triste cărți pe care le-am citit în 2016 și care mi-a lăsat un gol în suflet după terminarea lecturii, Still Alice va rămâne mult timp de acum înainte o carte pe care o voi recomanda cu drag. Mai multe despre carte am scris aici.

Locul 4: Stieg Larsson – Fata care s-a jucat cu foculÎn 2016, am citit mult mai puține thrillere comparativ cu anul precedent și niciunul dintre ele nu m-a fascinat atât de tare precum a doua parte a seriei Millenium. Nu sunt o fană Stieg Larsson, prima carte din serie mi s-a părut mai degrabă confuză și greoaie, iar pe ce-a de-a treia nu am reușit să o termin, însă Fata care s-a jucat cu focul a fost acea carte de câteva sute de pagini pe care am terminat-o dintr-o suflare.

Locul 3: Ioana Pîrvulescu – Întoarcere în Bucureștiul interbelic. Pe vremea când încă nu eram convinsă dacă iubesc sau nu Bucureștiul am descoperit această carte care m-a făcut să redescopăr orașul în care locuiesc de aproape trei ani într-un mod diferit. A fost una dintre acele cărți de non-ficțiune pe care o devorezi și de a cărei frumusețe te lasă fără cuvinte. Am scris, la vremea respectivă, impresii proaspete despre carte aici.

Locul 2: Jonathan Safran Foer – Extrem de tare și incredibil de aproape. O carte minunată, scrisă cu un farmec aparte, unde naratorul este un băiețel de nouă ani care și-a pierdut tatăl pe 11 septembrie 2001 și care decide să plece într-o aventură în New York. Două povești care se desfășoară mare parte din timp în paralel; o carte pe care o voi reciti cu siguranță și unul dintre romanele pe care le recomand.

Locul 1: Khaled Hossenini – Vânătorii de zmeieÎmi amintesc că am aflat despre cartea asta pe vremea când am fost librar, însă, cumva, praful s-a pus peste această recomandare și am dat-o prea repede uitării. Am redescoperit romanul într-un anticariat și atunci am decis că trebuie să-l citesc. Este o poveste emoționantă despre o prietenie mai presus de orice și o cultură despre care știam prea puțin. Își merită, cu siguranță, locul în topul celor mai bune cărți citite nu doar în 2016, ci într-o viață.

*

*

Acestea fiind spuse, vă doresc un an nou mai fericit, mai bun, mai plin de lecturi inspirate. În ianuarie, am să vă povestesc despre cărți pe care vreau să le citesc în 2017.

 

3 thoughts on “Cele mai bune 10 cărți citite în 2016

  1. Sint la inceput cu cititul “in masa” si pt mine 80 de carti pe an poate fii un miracol….oricum trec pe lista ceea CE voi cei cu blogurile mai pricepute ca mine recomandati si ma bucur ca existiti…..va doresc si eu un an 2017 plin de lectura!!!!

    Like

    1. Mulțumesc frumos! Și eu am început să citesc relativ târziu, pe la 17 ani, și pe atunci citeam doar puțin și relativ lecturi ușoare, de duzină. M-am autoeducat în timp și astăzi pot spune că mă mândresc și sunt destul de ok cu recuperările având în vedere că am sărit mulți ani de lecturi fundamentale.

      Like

Spune-ți părerea

