Chestii livrești

Vreau să citesc cartea x. O are cineva în pdf?

*

Bloggeri de carte vs. cititori de pdf-uri

Am scris deja despre oamenii care cer cărți gratis și care nu înțeleg că, dacă vrei să susții un autor, trebuie să dai bani pe cartea lui. Acum îmi dau seama că, de fapt, ei sunt cea mai mică problemă a unui autor român contemporan.

Când un blogger de carte îți cere cartea spre recenzie, se poate spune că el se gândește că îți face o favoare. Și uneori chiar îți face. Mai ales dacă are un blog cunoscut sau o comunitate destul de mare formată în jurul lui: le spune oamenilor despre cartea ta și astfel câștigi cititori. Dacă blogul are trei recenzii și alea scrise cu greșeli gramaticale și/sau argumente puerile de genul ”mi-a plăcut cartea pentru că a fost frumoasă”, cam niciun autor nu are ce să câștige dintr-o astfel de colaborare. Eu cel puțin, mă uit mai înainte de toate la calitatea articolelor și abia apoi trec în revistă și numărul de comentarii, like-uri, interacțiunea cu publicul. Și, reversul medaliei, dacă dau peste un blog cu recenzii bune, dar fără interacțiune cu publicul, nu ofer o carte doar în schimbul unei recenzii frumos scrisă.

*

*

Vreau să citesc cartea x. O are cineva în pdf?

Cealaltă categorie – care, îmi dau seama, e de câteva zeci de ori mai enervantă pentru un autor – este cea a cititorilor de pdf-uri. Cine sunt oamenii ăștia? Cititori care ar vrea ca guvernul să dea o lege prin care toate editurile să fie obligate să scoată cărțile gratis. Că, deh, de ce să plătești pentru ceva ce poți lua absolut gratuit?

Întrebare pentru ei: dacă intrați într-un magazin și vă place o rochie, dar vi se pare puțin cam scumpă (și totuși accesibilă, adică nu ceva ce știți că nu v-ați permite niciodată în viață – insert random luxe brand here) mergeți în fața vânzătoarei și o întrebați dacă nu cumva are prin depozit acea rochie și v-o poate împrumuta? Sau vă așezați în fața magazinului și întrebați fiecare cumpărător care trece dacă nu vă poate oferi rochia respectivă gratis?

Cartea, ca orice obiect, este ceva cu valoare. O carte reprezintă munca autorului și a oamenilor din cadrul unei edituri, dar și niște costuri (tipografice, de depozitare, de transport etc). 

Dar voi nu așteptați un exemplar în format fizic gratis, ați putea să replicați. Corect! Dar nici măcar un pdf nu este ceva ce ar trebui distribuit gratuit.

*

*

Susțineți autorii români!

Nu mi se pare scuzabil să ceri pdf-ul unui autor străin (din nou, intervine discuția cu acele costuri – dacă toți am citi exclusiv pdf-uri piratate, mă întreb de unde s-ar mai plăti salariile oamenilor din edituri).

Dar să ceri pdf-ul unui autor român contemporan mi se pare de-a dreptul un act de nesimțire lipsă de respect. Da, fiecare scriitor se bucură atunci când lucrarea îi este citită. Pe mine, de exemplu, nici măcar nu mă deranjează chestia cu împrumutatul cărților (e clar că, dacă ai o pasiune pentru citit și nu ai și un job foarte bine plătit din care să o susții, nu vei avea bani să cumperi chiar toate cărțile care apar).

Hai să empatizăm puțin cu autorii, dar și cu oamenii din editurile de la noi! Să nu ne mai gândim doar la cât te tare vom sărăci dacă vom plăti 30 de lei pe o carte. Sau, măcar, să apelăm la un prieten care are cartea sau la o bibliotecă și să nu mai bombardăm grupurile de facebook cu mesaje de genul: Are cineva cartea x în pdf?

*

P.S: dacă nu te numeri printre vânătorii de pdf-uri gratuite, poți cumpăra cartea mea de aici.

10 thoughts on “Vreau să citesc cartea x. O are cineva în pdf?

  1. Pe mine mă intrigă chestia cu pdfurile pt că nu pot citi în format electronic, mi se pare obositor. Și să stau să o scot la imprimantă mi se pare la fel de costisitor ca originalul.
    Neavand kindle nu știu în ce format se citesc acolo, dar dacă o împrumuți de la cineva care a dat bani pe ea e cam același lucru cu împrumutatul de la bibliotecă. E normal să fie un pic frustrant pt scriitor, dar cred că e un fel de “circuit în natură”. Eu cumpăr o carte, un prieten altă carte și facem schimb de ele. Cineva tot o cumpăra până la urmă… E greu să achiziționezi chiar toate cărțile pe care ți le dorești și spun asta din perspectiva unui om care cumpără cărți lunar.

    Like

    1. Nici nu am spus asta, Dana! Și eu citesc și, mai ales, îmi doresc foarte multe dintre cărțile pe care le văd și e clar că nu îmi permit să le cumpăr chiar pe toate (mă rog, pe mine mă mai salvează și sponsorizările de la edituri). Mă irită oamenii care cer un pdf gratis pentru că, mi se pare, transmit mesajul: ”Cartea asta nu mi se pare suficient de bună ca să plătesc pentru ea”.

      Like

      1. OK, acum am înțeles mai bine punctul tău de vedere. Eu personal nu am întâlnit genul ăsta de oameni care cer o carte gratis cu implicația că nu consideră că un autor e îndeajuns de bun să merite.
        În contextul în care cititorii de bună credință împrumută cărțile în format fizic/electronic e posibil ca până la urmă să aibă de câștigat și scriitorul/editura. Dacă ți-a plăcut cartea sunt șanse mari să i-o cumperi pe următoarea sau să-i faci reclamă printre prieteni așa că până la urmă cartea beneficiază de publicitate 🙂

        Like

      2. Sunt pe facebook câteva grupuri în care oamenii cer cărți în pdf. Poate ai vrea să citești o carte care e peste bugetul tău sau pe care nu prea îți vine să o cumperi din diferite motive, dar parcă să-ți construiești o bibliotecă exclusiv din cărți piratate… nu știu ce să zic despre asta. Până la urmă, cărțile în format electronic se pot și ele cumpăra dacă ești neapărat fan al acestor lecturi.

        Like

  2. O părere foarte bine articulată. Felicitări pentru curajul de a pune punctul pe i până la urmă. Nu sunt deloc o persoană cu o pasiune nebună de a citi cărți în pdf în general, am citit 2 cărți în pdf *Girl Online şi Girl Online în turneu* doar pentru că erau într-un grup pe facebook de descărcat şi nu eram sigură dacă o să-mi placă. Dar în general îmi place incredibil de mult să cumpăr cărțile în format fizic să le citesc, munca oamenilor care au lucrat la cartea respectivă este de apreciat şi cartea e un obiect valoros, viziunea subiectivă a unui om, sentimentele sale şi asta pentru mine e ceva deosebit. Personal, ca simplu observator mă irită şi pe mine oamenii care cer cărți în pdf. Descrierile cărților sunt scrise tocmai pentru a ți-o prezenta şi rămâne la latitudinea ta dacă ți-o doreşti sau nu. Plus atâtea bloguri care scriu recenzii bune!

    Like

  3. Ăsta este unul dintre lucrurile care îmi plac la cărțile clasice: pot fi împrumutate fără să încalci cumva drepturile autorului. Când dai un format electronic, creezi un exemplar “clandestin”. Deși ai plătit cartea inițială, când o dai seama fac două, iar de acolo nu mai deții controlul.
    Un format clasic poate fi dat mai departe fără probleme.

    Like

    1. Cumva, o întâmplare de genul mi-a și stârnit ideea de a scrie acest articol. În plus, așa cum ziceam și în articol, nu mi se pare că doar autorii români au de suferit, ci și oamenii care lucrează în librării și în edituri. Dacă, prin absurd, toți am opta pentru cărți piratate, rolul editurilor și/sau librăriilor care ar mai fi?

      Like

Spune-ți părerea

