Chestii livrești · La pas prin București & Evenimente · Viața în București

Ghidul vizitatorului la târgul de carte Kilipirim

 

Săptămâna aceasta se întâmple Kilipirim – târg de carte cu discount, iar eu am intrat deja în febra cumpărătorului curios. Mi-am fixat bugetul, am idee despre standurile pe care vreau să le vizitez și aștept cu entuziasm să vă povestesc ce am adus nou în bibliotecă. Până una alta, am pus la cale un ghid al vizitatorului la Kilipirim.

*

Târgul ăsta chiar are reduceri

Știu că se numește „târg de carte cu reduceri”, dar prima mea impresie, în anul I de facultate, a fost că e doar o chestie care să atragă și cam atât. Știm cu toții foarte bine că, la marile târguri de carte, nu reducerile determină oamenii să plece cu plasele pline de cărți, ci sentimentul de a cumpăra direct de la editură. La Kilipirim chiar găsești reduceri!

*

Încearcă totuși să ajungi în primele zile

Da, târgul se desfășoară pe parcursul a cinci zile, dar spre deosebire de Gaudeamus sau Bookfest unde numărul de exemplare e suficient de mare încât să nu-ți faci probleme că nu vei putea prinde un exemplar din cartea pe care urmăreai să o aduci în bibliotecă. Dacă mergi în weekend, ai toate șansele să fie foarte aglomerat (atât de aglomerat încât să nu poți nici măcar să vezi foarte bine rafturile sau cutiile cu volume la preț redus) sau să nu mai prinzi cine știe ce reduceri. Multe dintre cărțile aduse la Kilipirim sunt fie volume vândute cu mici defecte (nimic peste care eu nu am putut să trec, crede-mă pe cuvânt).

*

Gândește-te la un buget pe care vrei să-l aloci pentru târg

Dacă nu ai un buget nelimitat de dat pe cărți (ceea ce e foarte posibil) sau nu ai făcut economii special pentru târg (în acest caz, n-am decât să te felicit pentru că te-ai gândit din timp), îți sugerez să-ți impui un buget fix de la care să nu te abați. 20 de lei (da, îți poți lua câteva cărți chiar și cu 20 de lei), 50 de lei, 100 de lei etc. Dacă la orice alt târg de carte poți veni cu lista de acasă (ceea ce nu îți recomand), la Kilipirim poți veni doar cu niște idei de titluri, dar nu-ți pot garanta că le vei și găsi la preț redus. Pentru că tentația e mare, te sfătuiesc să-ți scoți de pe card suma alocată (deși entuziasmul de moment te va face să crezi că nu vei regreta dacă vei arunca jumătate din salariu pe cărțile de la târg, dacă nu vei lua salariul chiar în următoarele câteva zile, șansele să îți pară rău sunt mari, foarte mari).

*

Aruncă o privire la toate standurile înainte să-ți lași tot bugetul alocat pentru târg la o singură editură

De obicei, e destul de aglomerat, iar dacă reușești să ajungi în fața unuia dintre mesele sau rafturile cu reduceri (cărți despre care, vă ziceam, nu vor fi constant înlocuite) vei avea tendința să iei toate cărțile care ți se par interesante. Ai 100 de lei buget alocat și te oprești, să zicem, la standul editurii Humanitas, unde lași 90 de lei. Foarte posibil ca, imediat ce se eliberează un alt stand, să găsești alte cărți care să-ți facă cu ochiul. Și atunci ai două posibilități: fie uiți de partea cu bugetul alocat, fie pleci ușor dezamăgit, iar bucuria adusă de cărțile deja achiziționate scade destul de mult (been there, done that).

*

Nu cumpăra o carte doar pentru că este ieftină

La Humanitas, de exemplu, găsești multe cărți la 5, 10 sau 15 lei. Tendința este să cumperi chiar și autori de care nu ai mai auzit (ceea ce nu e chiar atât de rău, în fond) sau cărți a căror descriere nu te mai obosești să o citești. În ceea ce mă privește, rar cumpăr cărți despre care să nu fi auzit cât de puțin înainte, însă am surprins și discuții de genul: „Hai să o cumpărăm și pe asta, nu vezi că-i 5 lei?!”

*

Fii atent la defectele cărților

Nu sunt defecte peste care nu poți să treci, cel puțin pe mine nu mă deranjează, însă dacă ești genul de cumpărător care apreciază exclusiv cărțile noi, ar fi bine să te uiți bine la starea în care se află fiecare volum. Unele au probleme cu supra-coperta, altele au paginile ușor murdare sau câteva colțuri îndoite. Dă-ți câteva minute să răsfoiești cartea și să decizi dacă merită sau nu să o achiziționezi.

*

Tu mergi la Kilpirim în perioada 15 – 19 martie?

2 thoughts on “Ghidul vizitatorului la târgul de carte Kilipirim

  1. Kilipirimul este targul meu preferat :D, buget nu sunt in stare sa gandesc si nici sa ma limitez la cheltuit, reducerile sunt uimitoare, dar nu la toate editurile. Ideal e sa te uiti si pe site-urile librariilor online, mie mi s-a intamplat sa iau o carte cu 10 lei de la targ si sa fie 5 lei pe alte site-uri. Dar mi s-a intamplat si sa iau carti de 40 de lei cu 5 lei. Singura recomandare pe care pot sa o dau fara sa fiu ipocrita si sa pretind de la altii ce nu sunt eu in stare sa fac este sa fiti atenti unde sunt reduceri reale si unde nu.

    Liked by 1 person

    1. Din experiența anilor trecuți, eu am început să-mi fac și buget. Sfaturile pe care le-am dat sunt gândite pe baza greșelilor pe care le-am făcut. Totuși, la Kilipirim-ul din octombrie am fost foarte dezamăgită de ofertă. Sper să nu se repete.

      Like

Spune-ți părerea

