Chestii livrești

#recomandaredecarte: Scris pe trup de Jeanette Winterson

unblogdeidei (10)

Scris pe trup este o poveste de dragoste. Alături de câte altele, ați putea să mă întrebați. Și de ce să citiți romanul ăsta și  nu altul? Asta am să încerc să vă explic. De ce recomand o poveste de dragoste a unui autor prea puțin cunoscut.

În primul rând, vreau să clarific un lucru: nu-mi plac poveștile de dragoste care conțin clișee. De fapt, cu toate că iubesc romanele de dragoste, sunt greu impresionabilă de unul. Ce face pentru mine diferența într-o un roman de dragoste banal (de care nu o să-mi amintesc peste câteva luni) și un roman de dragoste excepțional este măsura în care mă regăsesc în el, numărul de fraze subliniate la finalul lecturii.

De ce măsura iubirii este pierderea ei? așa începe romanul scris de Jeannete Winteron. Dar nu este un roman al răspunsurilor și nici măcar un roman-meditație așa cum sunt cărțile lui Alain de Botton.

Nu-i nici o poveste de dragoste memorabilă, personajele sunt prea puțin conturate ca să fie pus pe picior de egalitate cu Pe aripile vântului sau Dragoste în vremea holerei (de altfel, două dintre preferatele mele).

Și atunci de ce mi-a plăcut atât de mult Scris pe trup? Pentru scriitură. Nu neapărat măsura în care m-am regăsit în fraze, cât frumusețea lor, emoția pe care mi-au transmis-o.

Începutul m-a intrigat, însă fraza care m-a făcut să mă îndrăgostesc a fost:

*

Dacă ar fi s-o pictez pe Louise, aș picta-o ca pe un roi de fluturi. Un milion de amirali roșii într-un halo de mișcare și lumină. Sunt foarte multe legende despre femei ce se transformă în copaci, dar există oare vreuna despre copaci ce se preschimbă în femei? E oare ciudat dacă spui că iubita ta îți amintește de un copac? Ei bine, așa este. E vorba despre felul în care părul i se umflă în vânt și-i flutură în jurul capului. De multe ori mă aștept să-l aud foșnind. Nu-i foșnește, însă pielea ei are culoarea umbrei de mesteacăn argintiu în lumina lunii. Cât mi-ar plăcea să am un gard viu format din asemenea copăcei goi și neîmpodobiți.

*

Într-un fel, Scris pe trup este, pentru mine o meta-poveste. M-a intrigat cu începutul, am răsfoit din priviri câteva fraze și am vrut să aflu mai multe, iar apoi m-am îndrăgostit de felul în care cuvintele alăturate au dat naștere frazelor.

Cartea va ajunge în preferatele primei jumătăți de an, iar vouă v-o recomand pentru frumusețea scriiturii (în primul rând) și pentru frumusețea poveștii (în plan secund).

*

De ce măsura iubirii este pierderea ei? Când crezi că iubirea ta îi face rău omului de lângă tine lupți mai aprig sau te retragi? Există despărțiri din dragoste sau e vorba strict de teamă de a continua?

*

Nu veți afla răspunsul la aceste întrebări, asta în mod sigur. Dar vă va de gândit. Iar eu iubesc lucrul acesta atunci când dau ultima pagină a unei cărți: să rămână alături de mine chiar dacă povestea în sine s-a terminat.

Și, pentru că vă tot pomeneam de frumusețea scriiturii, vă las alte trei fraze subliniate de mine în timpul lecturii:

*

Frică? Da, așa e, mi-e frică de tine. Te porți de parcă vom fi împreună toată viața. Te porți de parcă nu există decât plăcere infinită și timp fără sfârșit. De unde să știu c-așa va fi? Experiența mi-a arătat că timpul se sfârșește întotdeauna. Teoretic vorbind, ai dreptate, specialiștii în fizică cuantică au dreptate, romanticii și credincioșii au și ei dreptate. Timp fără de sfârșit. În practică, însă, și tu și eu purtăm la mână ceasuri.

*

E ușor să înșeli. Infidelitatea nu e un motiv de laudă. La început, nu te costă nimic să iei din încrederea pe care cineva și-a pus-o în tine. Scapi neprins, mai iei puțin și încă puțin, până când nu mai ai ce lua. Straniu, mâinile ar trebui să-ți fie pline având în vedere cât ai luat, însă, atunci când le deschizi, în ele nu se află nimic. 

 

Găsiți cartea Scris pe trup de Jeanette Winterson, alături de alte cărți de beletristică, la librăria online Libris.

2 thoughts on “#recomandaredecarte: Scris pe trup de Jeanette Winterson

Spune-ți părerea

