Studenție & Carieră

5 lecții învățate în trei ani de FJSC

3 ani de FJSC

M-am gândit mult cum ar trebui să denumesc articolul ăsta. Inițial, am vrut să-i spun La revedere, FJSC! însă nu mi s-a părut suficient de sugestiv. Apoi am vrut să-l scriu sub forma unor concluzii, însă mi s-a părut că m-aș fi limitat. Mi-am dorit un articol (mai) personal în care să-mi dau voie să analizez ce am învățat în trei ani de FJSC.

Mă gândesc acum că, la începutul anului I mă minunasem de numărul mare de studenți care erau acolo fără să aibă un plan. Am auzit de nenumărate ori fraza ,,nu știam unde altundeva să merg”. Mi se părea că povestea mea era diferită. Eu îmi dorisem să fiu acolo.

O poveste pe care n-am spus-o de multe ori e că mi-am dorit atât de tare să intru la FJSC încât am dat atât examen pentru secția de CRP (Comunicare și relații publice), cât și pentru secția de Jurnalism. Emoțiile și-au spus cuvântul, am înțeles prost cerința examenului pentru Jurnalism și m-am văzut intrată la taxă. Pe de altă parte, examenul pentru CRP îmi asigura un loc la buget. 

Și atunci a intervenit întrebarea: îmi doresc atât de mult să fac jurnalism încât să îi supun pe ai mei unui efort financiar când puteam bine mersi să rămân la CRP? Răspunsul a fost DA, fără nicio urmă de dubiu. 

De ce am fugit atât de tare de un profil de comunicare? Pentru că habar nu aveam ce presupunea, o simțeam ca pe ceva prea vag și nu știam dacă și în ce măsură mi se va potrivi. 

Și-așa m-am văzut la Jurnalism, la taxă. Și aici am învățat prima lecție: examenul de admitere nu separă studeții în deștepți și proști. Am întâlnit oameni mai slab pregătiți care erau pe locuri la buget. Și, tot referitor la locurile de la buget vs. locurile de la taxă, a venit și lecția #2 (aproape un semestru mai târziu): trebuie să nu-ți dai interesul deloc, dar deloc ca să nu treci (sau, după caz, să rămâi) la buget. În principiu, după primul semestru se face o triere și mulți renunță (oficial) sau nu mai dau pe la cursuri și examene. 

Primele săptămâni au fost un șoc. Profesori care păreau puși acolo să te descurajeze și să te facă să crezi că a da la jurnalism e o idee cam la fel de proastă cu a te urca pe un vas care e plin proces de scufundare. Și așa a venit și lecția #3: nu-i lăsa pe ceilalți să te descurajeze. Iar asta nu are legătură doar cu Jurnalismul sau doar cu facultatea. Dacă ai venit acolo cu un scop, păstrează asta în minte!

1-jVYT1SSnuneNkB6yL9DfWg

Nu știu exact când mi-am dat seama că nu mi se potrivește absolut deloc. Îmi aduc aminte doar de un semestru II în care stăteam în casă prea mult și mă afundam în ficțiune, în care prezența la cursuri era doar o chestie rară, cât să-mi asigure intratul în examene. Ca fapt divers, în anul acela am reușit să citesc 92 de cărți și să recuperez câteva lecturi fundamentale pe care le ratasem în liceu.

Și, cumva, din lectură în lectură, am mai învățat un lucru important, general valabil. Lecția #4: nu aștepta ca profesorii să-ți transfere cunoștințele în cap de parcă le-ar copia de un stick. Citește, citește, citește! Ficțiune sau non-ficțiune, cărți bune sau cărți proaste, clasici sau contemporani, fiecare carte se va dovedi de folos la un moment dat. 

Quotefancy-498-3840x2160

De ce nu am renunțat la FJSC? Am auzit întrebarea asta de zeci de ori. Poate că au avut dreptate cei care m-au întrebat asta. Răspunsul e simplu: pentru că nu aveam un plan mai bun. Da, nu mi-e rușine să recunosc: am fost în punctul în care nu (mai) știam ce vreau și îmi pierdusem orice motivație. Și așa am ajuns să vă povestesc despre lecția #5: chiar și atunci când pare că a renunța e cea mai bună variantă, luptă! Cândva, îți vei mulțumi că nu ai renunțat.

Quotefancy-108191-3840x2160

Probabil ar mai fi multe de zis. Și mai probabil, mulți dintre cei care au intrat pe articolul ăsta, s-au așteptat să le povestesc concret despre Coman, traseul Leu-Universitate, profesorii care cer prezențe obligatorii și cărțile pline de teorii învechite. Dar eu sunt foarte convinsă că experiența mea la FJSC a fost o călătorie din care am avut enorm de mult de învățat. Da, chiar și din cărțile pe care le-am citit cu greu, chiar și din diminețile în care orice altceva părea mai interesant decât să particip la un curs în

Cât despre ce face Andreea acum… sunt mândră că mi-am găsit calea. Atât cu blogul meu de idei, cât și cu o serie de colaborări faine în marketing online și social media. 

Planuri de viitor? Programul de master de Social Media și Marketing Online de la SNSPA. Sper ca de data asta să fie cu noroc. 🙂

 

One thought on “5 lecții învățate în trei ani de FJSC

Spune-ți părerea

