Chiriaș în București · Viața în București

Chiriaș în București: cele mai enervante 8 expresii în anunțuri

un blog de idei (1)

Pentru că v-a plăcut articolul despre anunțurile false, mi-am zis că sigur trebuie să mai scriu pe același topic. Mai ales că experiența mea într-ale căutatului de garsoniere sau camere nu-i tocmai mică, de trei ani încoace.

Pe scurt, de când sunt studentă, am stat în patru zone din București, la garsonieră, apartament de două și trei camere și cămin privat. Asta înseamnă că am citit câteva sute de anunțuri și, bineînțeles, am remarcat niște expresii care m-au enervat de fiecare dată.

Dincolo de experiență în căutări, e de ajuns să deschizi rubrica de închirieri de pe olx sau orice alt site cu anunțuri ca să dai peste aceleași expresii.

între 2 și 10 minute până la metrou. E enervant pentru că, de cele mai multe ori, formularea asta e doar o minciună. Fie acele minute sunt calculate cu ratb-ul (făcând abstracție de la distanța pe care o parcurgi pe jos până în stație și de timpul petrecut în așteptarea ratb-ului), fie agenții/proprietarii fac abstracție de blocuri, clădiri, garduri și calculează distanța de parcă ai putea să treci prin ele. Sau să zbori, e și asta o variantă plauzibilă. Dar dacă nu ai super-puteri, cel mai probabil vei fi la fel de dezamăgit ca mine când vei vedea că două minute înseamnă, după caz, aproape zece, iar zece minute faci probabil doar cu ratb-ul. Sfatul meu: dacă nu cunoști zona, cere un punct de reper (deși chiar și distanța față de punctul de reper poate fi aproximată) sau chiar numele străzii și folosește cu încredere Google Maps. Asta ca să nu te plimbi degeaba și să constați că garsoniera/apartamentul e muult mai departe decât ți-ai imaginat tu.

8MWbw

mobilată lux. Aici vorbesc strict din experiența personală. Pe sectorul de preț pe care am căutat eu întotdeauna, adică aproximativ 250 de euro pentru o garsonieră/apartament micuț, nu am găsit nimic care să mă dea pe spate. Asta dacă fac abstracție de garsonierele superbe (și inexistente) de care vă povesteam în articolul despre anunțurile false. Altfel spus, nu am avut niciodată pretenția la o garsonieră mobilată lux pentru că nu am buget pentru una. Dar expresia e mult mult prea des întâlnită în toate anunțurile. Dacă mobila e relativ nouă, devine lux. Chiar dacă luxul se rezumă la o canapea care nu s-a rupt încă sau un dulap și un birou din pal.

picgifs-not-bad-agreement-5758729

mobilă nouă. Dacă mobila nu este de lux, dar totuși relativ modernă (prin modernă înțeleg nu moștenită de la bunici), atunci este nouă. Nu se distinge cu nimic mobila din apartament? În regulă, nu-mi vorbi despre ea! Dacă ai pus poze e suficient cât să-mi fac o părere. Dar o mobilă cumpărată acum cinci ani nu e o mobilă nouă în niciun caz.

mobilată decent. Sfat: dacă găsiți un anunț în ziar (sau fără poze) în care scrie că mobila este decentă, așteptați-vă la ce e mai rău. De regulă, prin decent se înțelege mobilă veche. Dacă vrei să locuiești pe termen lung și nu ești iubitor al mobilei ceva mai vechi, probabil că te va enerva destul de tare acest aspect. Până la urmă chiriile nu sunt tocmai ieftine, așa că pretențiile ar trebui să fie justificate cumva.

10 – 15 minute până în centru. Am căutat destul de multă vreme o garsonieră în zona Sebastian. A fost prima zonă în care m-am mutat în București și am prins un fel de drag de ea: ai legături ok cu centrul, nu e extraordinar de aglomerată, ai destule magazine mari etc. Pe scurt, e zona în care m-aș muta oricând dacă aș găsi o garsonieră sau un apartament în regulă. Dar NU E LA 10 MINUTE DE CENTRU. Nu, nici măcar cu mașina. Poate doar dacă poți zbura deasupra clădirilor și a celorlate mașini (vezi discuția legată de distanța față de metrou). Iar formularea asta am citit-o de câteva zeci de ori. De altfel, pe 13 Septembrie traficul e destul de aglomerat și uneori faci chiar o oră până la Unirii. Ghici ce? Singurele apartamente în care ești la 10 – 15 minute de centru sunt situate… în centru. Am văzut formulări similare și pentru garsoniere din Berceni (se calculează probabil doar timpul petrecut în metrou, fără să pui la socoteală distanța până la gura de metrou și/sau timpul de așteptare). Și probabil mai sunt destul de multe zone descrise astfel.

tumblr_inline_ohckpbAFre1r6g6zo_500

multiple îmbunătățiri: gresie, faianță, parchet. Un apartament care are gresie, faianță și parchet e un apartament absolut normal. Să ai parchet pe jos nu se încadrează în categoria de îmbunătățire. Idem și pentru formulări ca baie complet utilată sau bucătărie utilată cu aragaz și frigider. You don’t say?! Mă bucur că nu-mi menționezi în anunț și faptul că are ferestre sau uși.

ToMjGpmqtlJLIRPpQEU

detalii la telefon. O altă formulare care mie mi se pare foarte enervantă este aceea că omul oferă detalii doar la telefon. Uneori, dacă ne referim la grupurile de facebook, nici măcar prețul nu e trecut. Alteori, pentru anunțurile publicate pe site-uri, anunțul nu are rolul de a-ți spune nici măcar zona sau sectorul. Eu n-am o plăcere aparte să sun oamenii doar ca să-i întreb în ce zonă e proprietatea și că constat apoi că nu mă interesează.

menționarea unui centru comercial mare care se află totuși suficient de departe. Revin la exemplul cu zona Sebastian. Multe apartamente care se află mai degrabă în Ferentari sunt menționate ca fiind lângă Liberty Mall. E perfect în regulă ca proprietarul/agentul să-ți dea un punct mare de reper, mai ales dacă nu ești foarte familiarizat cu zona. Dar la fel de în regulă ar fi să-ți spună și distanța reală față de acel punct de reper. Formularea e cu atât mai enervantă cu cât reunește mai multe astfel de puncte de reper aproximative care nu au aproape nicio legătură cu poziționarea reală.

*

BONUS: anunțul fără poze. E drept, asta nu-i o formulare, însă e una dintre chestiile întâlnite, mai ales în cazul proprietarilor în vârstă. Dacă e în ziar e ok, dar din moment ce ai găsit posibilitatea să adaugi anunțul pe o platformă online (probabil ajutată de un copil, nepot, vecin etc.) de ce nu ai cere ajutorul să adaugi și niște fotografii? Mă enervează pentru că nu-mi pot da seama dacă pozele au fost omise intenționat pentru că mobila nu e tocmai cea mai cea sau apartamentul merită văzut. Astfel de anunțuri sunt cu atât mai enervante cu cât sunt însoțite de expresia detalii la telefon.

 

Cam astea au fost, pe scurt, câteva dintre frazele care m-au enervat cel mai mult în anunțurile de închirieri pe care le-am citit de-a lungul timpului. Pe tine ce te enervează? Povestește-mi în comentarii.

 

2 thoughts on “Chiriaș în București: cele mai enervante 8 expresii în anunțuri

  1. Eu mi-am gasit in martie un apartament de inchiriat – am vazut anuntul in zona Vitan cu un set de poze si in zona Basarabia cu alt set de poze, cand in realitate este situat in rondul Baba Novac 🙂 Din fericire, zona este ceea ce cautam, dar m-am amuzat sa vad ca “spatiul este relativ”.
    As adauga la lista ta “mobilat clasic” – tradusa prin “mobila bunicii, cu mileurile si bibelourile aferente”.

    Like

    1. Introdusesem în categoria cu „mobilat clasic” și o povestioară despre un apartament mobilat clasic undeva prin Berceni pe care am fost să-l vizionez într-o seară de decembrie. De altfel, apartamentul nu avea aproape nimic din sintagma „perfect pentru două studente” pe care am găsit-o în anunț, dar mi-a fost învățătură de minte să nu mai merg la anunțuri fără poze. Din fericire totul e bine când se termină cu bine. 🙂

      Like

Spune-ți părerea

